TUR

Tvangsoppløsning av Blæsts Konsertoperatørene AS

Viser til dagens sak i Adressa som sier at Blæsts bookingselskap er tvangsoppløst av tingretten: http://www.adressa.no/kultur/article9826389.ece

Adressa skriver at eieren avdramatiserer situasjonen, at han har jobbet lenge for å slå sammen selskapene, og at driften nå blir lettere med ett selskap. Mener Adressa at tingretten kun er brukt for å rydde opp i organisasjonsstrukturen, og at ting stort sett er som de skal? Hvorfor spør ikke Adressa også om hvorfor det ikke er levert regnskaper (og ligningspapirer?) for 2012 og 2013, og hvorfor regnskapene før det heller ikke ble levert før mange mange måneder på overtid? Hvorfor eieren ikke har oversikt over mellomværende når han har full kontroll over selskapene? Hvilke type transaksjoner har det vært mellom selskapene? Hvordan økonomistyring egentlig er i Blæstsystemet? Hvorfor de har byttet revisor? Hvilke konsekvenser får det har for Blæst? Etc.

Adressa skriver at selskapet ble opprettet før dagens eier overtok. Antyder dere at dagens eier ikke har ansvar for det som har skjedd? Hva var det for muffens der før han overtok?

Det er sikkert ikke penger igjen i Adressa til gravende journalistikk, men det koster ikke mye å stille et par ekstra spørsmål for å belyse saken? Den er jo ikke ny, jeg har selv omtalt hvor mye det koster disse selskapene bare i dagbøter å ikke levere regnskapene i tide. Blæst er viktig for konsertTrondheim, så det er i vår alles interesse at stedet drives bra. Det håper jeg virkelig det gjør. Det er ikke lett å tjene penger på konsertdrift, så da blir dette enda viktigere. Når Adressa først omtaler saken synes jeg at de kan stille noen få ekstra kontrollspørsmål. Jeg vet ikke svaret på noen av spørsmålene ovenfor, men er interessert fordi jeg tror økonomien på Blæst påvirker konserttilbudet. Vil det ikke også være vanskeligere å gi støtte til en organisasjon som eventuelt ikke har gode økonomiske rutiner?

Petter Myhrs forsvar av Olavsfestdagenes tilskudd er oppsiktsvekkende kunnskaps- og historieløs!

Direktør i Olavsfestdagene, Petter Fiskum Myhr, skrev under ordet fritt i Adresseavisa torsdag 15. mai 2014 at Olavsfestdagene fortjener støtte i overskuelig framtid fordi festivalen er "hele byens festival":

«Kritikerne mener at det ikke er Olavsfestdagenes oppdrag å være folkelig. De mener altså at det offentliges – altså folkets – penger ikke skal gis til folket? Men til en særinteresse, sånn at festivalen sakte men sikkert kan dø ut? Det kommer ikke til å skje.»

Kommentaren kommer blant annet i kjølvannet av at Nils Heldal i Pstereofestivalen har foreslått at knutepunktstatusen for festivaler bør over på åremålsordninger. Annen kritikk av Olavsfestdagene, for eksempel at de med sin høye statsstøtte kan overby andre festivaler i kampen om artister, er tidligere kommentert her i TUR fanzine.

Denne gang er det Petter Myhrs vrangforestillinger om norsk kulturpolitikk det er nødvendig å gå i rette med. Det er faktisk kjernen i norsk kulturpolitikk i årtier han suverent overser i sitt innlegg. Kulturpolitikkens mål har vært, og er i hovedsak fortsatt, å støtte opp om uttrykk som ellers ikke ville bli realisert, ulike steder i landet. Myhr nevner blant annet Trøndelag Teater. Ja. det er helt riktig. Det er ikke mulig å finansiere så dyre oppsetninger kun gjennom billett- og sponsorinntekter. Det må selvsagt gå en grense et sted også for den type kultur, og personlig mener jeg drift av for eksempel Den norske opera er alt for dyrt. De burde tvinges til å redusere kostnadsnivået – og dermed tilskuddsbehovet – vesentlig. Dog er jo scenekunst og orkester arbeidsintensivt, så det blir kostbart om det skal gjennomføres med profesjonelle medarbeidere i alle funksjoner.

På den annen side, og det er dette Myhr underslår, finansierer konserter med Åge Aleksandersen, Halvdan Sivertsen, Kaizers Orchestra etc. seg selv. Det er ingen som helst grunn til at Olavsfestdagene skal få mer støtte for å arrangere konserter med Åge enn Pstereofestivalen eller andre. De burde alle få null i støtte til slikt. De driver butikk, og da bør det kreves at de tar en forretningsrisiko på linje med de som starter klesbutikk eller frisør. Kommentaren til Myhr, som direktør i en knutepunktfestival, er intet mindre enn oppsiktsvekkende kunnskaps- og historieløs! Når det gjelder popmusikk så har faktisk Pstereofestivalen et langt mindre kommersielt tilbud enn Olavsfestdagene, slik at Pstereo burde få mer i tilskudd om grunnprinsippet i norsk kulturpolitikk skulle legges til grunn. (Om vi ser bort fra at Pstereo tjener penger likevel.) Av Olavsfestdagenes aktiviteter er det sannsynlig at også mange av tilbudene for barn er selvfinansierende. Det som er støtteverdig er da kanskje noen av kirkekonsertene etc.

Det at festivalen har holdt på i mange år er da heller ikke noe argument for at de skal få så mange millioner i støtte. Det medfører en urimelig konkurransevridning, siden Olavsfestdagene kan bygge opp en større administrasjon og har større muligheter til å ta økonomisk risiko. Hvorfor skal det være gitt at det er Olavsfestdagene som skal få all støtten, Myhr? Olavsfestdagene gir byen det mange andre arrangører kan gjøre like bra (og med mindre støtte) – men de utkonkurreres pga. statsstøtten. Det Trondheim, iallfall ifølge Adresseavisa, skriker etter er konserter med de største artistene i verden: Bruce Springsteen, Rolling Stones, Madonna etc. Slike konserter har Olavsfestdagene aldri arrangert. Ikke behøves det statsstøtte for å gjøre det heller. Poenget er bare: Myhr hevder Olavsfestdagene fortjener støtte fordi de gir folk det de vil ha. Nei Myhr, det du hevder folk flest vil ha kulturfronten krever støtte – det finansieres av billettinntektene uansett.

Etter min mening skøt Kulturdepartementet seg selv i foten da de ga Øyafestivalen knutepunktstatus, en festival som hadde tjent og fortsatt tjener mange millioner til eierne. Det blir ikke bedre av at tabben med å gi så mange millioner til popfestivalene Øya og Olavsfestdagene videreføres som før.

Vedr Johndoe, Blæst, lør 14.9.2013

Jeg er imponert over Johndoe etter konsertene sist helg. Ikke overrasket, men imponert. De er litt utrønderske på enkelte områder. Men for å være litt nyansert må jeg starte med et par sure oppstøt (eventuelt luksusproblem).

Midt i settet (lørdag) spilte de tre sanger på rad som var svakere enn de andre. Ikke svake, men svakere. En ting er at de har andre sanger på de tre siste platene, som de ikke spilte, som er vel så bra. Og når de gir ut neste plate fyller de sikkert opp med flere sanger derfra. Likevel: Hvorfor i alle dager spiller ikke Johndoe sine beste sanger på konsert? De trenger kanskje ikke det for å være konger på hjemmebane i Trondheim, men jeg håper iallfall at de tar poenget når de skal prøve å vinne tilbake publikum på Lillehammer og Førde. Der er de glemt etter sju år. Johndoe har bestemt seg for at de kun skal spille sanger fra «nye» Johndoe, det vil si fra perioden etter at Terje Uv og Stian Lundberg ble med i bandet. Eller, ikke Johndoe som helhet: Jeg har en sterk følelse av at dette kun er rusk i hodet til herr Jonas Skybakmoen, og at verken Uv eller Lundberg ville hatt noe i mot å spille et par sterke sanger fra Johndoes tidligere plater. Låter som Aldri ro og Solen har et nivå som klart ville løftet konserten sist lørdag. Hvorfor gå seg fast i tullete begrensninger? (Jeg går ut fra at enten Skybakmoen eller Eide er kreditert tekst og/eller musikk også på de låtene, om ikke alene så iallfall sammen med andre?)

Jeg tror Johndoe spilte to sanger fra den nye plata. «Lengsel» har jeg hørt på internettet, men det er den andre sangen jeg har en kommentar til. Den virket veldig bra, jeg likte den bedre enn Lengsel, og jeg likte spesielt hvordan ordene passet til musikken og hvordan de ble pepret ut. Men: Jeg hørte ikke hva du sang mister. Mulig fordi teksten går så raskt, eller at jeg kan teksten på de andre sangene deres, men det virket som vokalen var utydelig på den ene sangen.

Så til det positive. Ja de har mange bra sanger, spiller bra, Jonas er tøff i trynet og eier verden (mens Terje Uv virket halvflau over å være rockestjerne og kunne gjerne ha tøffet seg opp enda et par hakk), blablabla. Det jeg egentlig har lyst til å si i dette innlegget er hvor profesjonelt hele Johndoe-maskineriet framstår. Effektene i sceneshowet med romfergeoppskytingene av røyk og de lysende bokstavene, hvordan de tydeligvis har ventet med lanseringen av konserten og comebacket til de har hele PR-planen klar til å iverksettes i diverse medier samtidig, design-prorgram med cover og t-skjorter i Clash stil, musikkvideo... Du vet at plata ikke kommer fra trykkeriet uka etter releasekonserten når Johndoe står på plakaten. Den gangen da jeg ennå kun var halvgammel, og Trondheim hadde en skog av bra band (2000-2003), manglet miljøet en struktur og handlekraft som Johndoe igjen viser. Siden jeg ikke følger så godt med lenger kan det godt være at det rett og slett er bygd opp et bedre backingmiljø i Trondheim siden den gang, for eksempel med dyktige folk som T. Ryjord. Det virker jo som flere band får ting til å skje utover Trøndelag, som Pelbo-gjengen etc. Jeg liker at Johndoe er gjennomført dyktige. De knytter til seg folk som kan noe, som bartemann Faksvaag på lys. Det er sikkert ikke Øystein Eide som kom på ideen og klippet ut lysbokstavene i ukebladpapir på eget juleverksted heller. Det er ikke tilfeldig det som skjer. Jeg er litt stolt av dem.

You may also donate money directly to the Norwegian TUR bank account 8601.06.50285